Zdůvodnění projektu:
- Ulehčit dětem přechod z mateřské školy do školy základní, umožnit jim pobyt v novém prostředí, seznámení s novými lidmi a přiblížení činností, se kterými se setkají během vyučovacího procesu. Eliminovat strach z neznámého.
- Rozšířit stávající spolupráci s mateřskými školami.
- První setkání budoucích spolužáků a učitelů, podpora kamarádství, vzájemné tolerance a respektování.
- Podpořit zájem rodičů a dětí o ZŠ TGM Vimperk.
I. Prostřednictvím nástěnky ( stojky) umístěné v MŠ pravidelně informovat o činnosti školy
- akce školy
činnost Rady rodičů při škole
výsledky soutěží a přijímacího řízení na SŠ
činnost zájmových útvarů
zveřejnění projektu
II. V měsících prosinec – červen uspořádat 6 setkání budoucích prvňáčků s vyučujícími ZŠ TGM Vimperk v domluveném a zveřejněném termínu
Na přípravách setkání se budou podílet všichni vyučující 1. stupně
- střídání činností, aby děti nebyly odpoledne unavené
- seznámení s novým prostředím – učebny, ŠD, tělocvična, šatna, jídelna
- přiměřenou formou seznámení s jednotlivými vyučovacími předměty
- projednat s vyučujícími ZŠ
- projednat s ředitelkami MŠ
- seznámit se záměrem rodiče na třídní schůzce v MŠ
- rozpracovat jednotlivé hodiny ( jmenovat vedoucího projektu)
Vedoucí projektu : pí učitelka Dagmar Daňková
– Budoucí prvňáčkové budou do projektu zařazeni na základě písemné přihlášky podepsané rodiči ( vytvoří vedoucí projektu) V případě vyššího počtu přihlášených budou žáci rozděleni do dvou skupin.
Zařazené činnosti:
- Seznámení s budovou
- Pracovní činnosti (práce s papírem, látkou,modelínou a dalším drobným materiálem)
- Tělovýchovné činnosti v tělocvičně ( lavičky, žíněnky, míče, obruče a další náčiní)
- Hudební činnosti v učebně hudební výchovy ( zpěv, Orfovy nástoje, pohyb podle hudby)
- Matematické činnosti ( poznávání číslic 1 – 5 , číselná řada 1 – 5, přiřazování odpovídajícího počtu předmětů k číslici, poznávání většího a menšího, poznávání základních geometrických tvarů, seznámení s učebními pomůckami pro matematiku)
- Jazykové dovednosti ( vyprávění podle obrázků, poznávání činností podle obrázků, rozklad a skládání slabik a slov – „slovní fotbal“, vnímání čteného textu, seznámení s tvary písmen, hra – PEXESO)
- Výtvarné činnosti ( práce s pastelkami, vodovými barvami, křídami – tabule)
- Komunikativní dovednosti ( vyprávění, rozhovory, návyky školáka, svět kolem nás – forma hry,seznámení s učebními pomůckami)
- Seznámení s činností školní družiny, návštěva školní jídelny
Prezentace projektu:
- nástěnky v MŠ
- fotoalbum
- nástěnky v ZŠ
- kabelová televize
- tisk
- WWW stránky Potřeby účastníka projektu (budoucího prvňáčka):
přezůvky
cvičební úbor
– Pitný režim zajišťuje škola
Pomůcky ( zajistí ZŠ TGM ):
- papíry, pastelky, vodové barvy, barevné papíry, lepidlo, látky, křídy, obrázky, učebnice, kostičky, stavebnice atd.
Finanční náklady:
- hrazeny z hospodářské činnosti školy, popř. sponzorsky
Hodnocení projektu:
- statisticky – počet zúčastněných
- anketa pro rodiče budoucích prvňáčků
- hodnocení vyučujících MŠ
- hodnocení realizátorů projektu
Zpracovala: Mgr. Dagmar Rückerová , ředitelka školy
Inspirace: časopis Prvňáček 1/2004 – článek Jana Exnera, praktikováno v ZŠ Praze – Újezdě – 5 let