Pracovní činnosti posilují vztah k práci, vedou k odpovědnosti za kvalitu i výsledek. Žáci při ní uplatní vlastní nápady i tvořivost a posilují sebedůvěru. Osvojují si potřebné poznatky i dovednosti pro další profesní zaměření.
V 1. – 3. ročníku vytvářejí žáci výrobky z přírodnin, modelíny, papíru i kartonu, textilu, fólie, plastů, využívají potřebné pracovní pomůcky a nástroje a dodržují zásady hygieny a bezpečnosti.
Foto D. Daňková
,,Teorie zůstane pouhou teorií, pokud nepřikročíme k činu.“
Jan Ámos Komenský
Pracovní činnosti je předmět, kde se žáci zaměřují nejen na nácvik soběstačnosti a samostatnosti v některých běžných denních aktivitách, ale je to i předmět, kde se děti seznamují s různým materiálem, nářadím i nástroji. Cílem je podpořit pocit úspěchu, pomáhat ve zlepšení zručnosti, zdokonalování a procvičování svých motorických dovedností, podpora aktivity, tvořivosti, vzájemné spolupráce a komunikace. (P. Hříbalová)
Příprava pokrmů probíhá ve školní cvičné kuchyni. Žáci dokáží připravit jednoduché pokrmy v souladu se zásadami zdravé výživy, při jejich přípravě bezpečně obsluhují základní kuchyňské spotřebiče i ostatní kuchyňský inventář. Dodržují základní principy stolování při konzumaci vlastních výrobků, dodržují zásady hygieny i bezpečnosti práce.
Z činnosti žáků 6. a 7. ročníku
Foto P. Hříbalová, P. Nováková
Své znalosti a dovednosti žáci realizují v soutěži Master chef junior. Nejlepší tým malých kuchtíků je oceněn řádem Zlaté vařečky.
Pěstitelské práce jsou součástí předmětu pracovní činnosti. Žáci při nich provádějí jednoduchá pozorování přírody a jednoduché pěstitelské činnosti za pomoci správných pomůcek, náčiní a nástrojů, ošetřují pokojové rostliny. Při vyučovacích hodinách využívají prostorné školní zahrady s okrasnými rostlinami, léčivkami, zeleninou i kořením, pečují o keře i stromy, věnují se pěstování rostlin ve skleníku. Dodržují zásady hygieny a bezpečnosti práce, umí ošetřit drobná poranění.
Z činnosti žáků 6. a 7. ročníku při pěstitelských pracích, vyučující – P. Nováková
Pracovním činnostem ve školní dílně se věnují žáci 4. – 7. ročníku. Vytvářejí předměty z přírodního materiálu a věnují se práci se dřevem podle slovního návodu nebo předlohy a za pomoci pracovních nástrojů zhotovují předměty pro různé využití. Ti starší se seznamují s technickou dokumentací, připravují si jednoduchý náčrt výrobku. Dodržují bezpečnost práce i pravidla hygieny. Výrobky zhotovené ve školní dílně si žáci odnášejí domů.
Činnost žáků 4. – 7. ročníku, vyučující – J. Toušl